Pri návšteve sociálnej siete ako napr. Facebook si okrem nových príspevkov všimneme aj počet „lajkov“ pod nimi. Na prvý pohľad malinký nástroj, možno nič príliš podstatné,.. ale v skutočnosti majú na viacerých z nás lajky pomerne veľký psychický dopad. A práve toto je dôvod, prečo sociálne siete rozmýšľajú nad ich zrušením.
Ak by bol tento dopad na ľudskú psychiku z väčšieho hľadiska pozitívny, nevravelo by sa o ich zrušení. Môžeme teda konštatovať, že lajky sú pomerne negatívnym faktorom ľudského vedomia, aj pokiaľ na prvý pohľad pôsobia pozitívne. Mnohých užívateľov vraj „nútia“ tvoriť si akýsi dokonalý (virtuálny) svet vo forme dokonalých príspevkov, ktoré však s ich reálnym životom alebo postojmi nie sú príliš kompatibilné. Podvedome si tak na týchto sieťach vytvárame skreslenú realitu, od ktorej sa navyše stávame závislí.
Sociálne siete sa veľmi rýchlo stali prostriedkom online marketingu, zárobku a reklamy. Následne sa tomu prispôsobila i forma viacerých príspevkov, respektíve fotiek „úspešných ľudí“, ktorí majú na sebe značkové oblečenia, hrajú sa s drahými zariadeniami, sú odfotení na exotickej dovolenke,… a pod tým je veľa lajkov.
To im síce prajeme, ale pre bežného človeka sa vytvára nútená ilúzia, že ak on takýto život nevedie alebo do týchto konkrétnych vecí neinvestuje,… akoby byl asociálny, čo však vôbec nie je pravda. Každý má skrátka iné priority, a to je v úplnom poriadku. A hnať sa za niečím, čo vieme, že je skreslená realita či výplod reklamného konzumného priestoru,… to predsa nemusí byť pre náš život prioritou.
Nejde však len o formu reklamy, ale takúto ilúziu tvoria tiež ľudia, ktorí sa od komentov a počtu lajkov stávajú závislí. Svoj priemerný nedokonalý život maskujú za príspevky, ktoré majú ukázať, že všetko v ich živote je závideniahodné a bez chyby.
Vďaka možnosti „páči sa mi to“ vypukla mánia hranej dokonalosti a skreslenej reality, ktorej však (možno vedome) stále častejšie podliehame. Pre mnohých užívateľov to má nezdravý dopad na psychické zdravie, čo sa stalo podnetom Instagramu na skúšobné testovanie svojej siete bez lajkov, pričom onedlho sa má pridať aj Facebook.